Friday, December 28, 2012

budak2 zaman sekarang...


schools is back!!!
haha.apatah erti persekolahan pada graduate jobless macam aku. betullah, zaman persekolahan zaman paling best. kalau ada yg kata zaman sekolah dorang tak best, cuba check balik album2 lama tu. Sure ada momen2 yang buatkan korang tersenyum lebar & rasa macam on the to of the world.


TAK SABAR TAK SABAR TAK SABAR!!!

Bagi yg still sekolah kat tempat sama, kegilaan dgn kwn2 diteruskan mcm biasa. cuma mungkin ada yg kena tukar kelas kena pandai2 la nak adapt. Bagi yg baru nak masuk sek rendah or menengah,diingatkan korang sure akan mengalami culture shock.

So sebagai senpai yg dah brapa thn x jejak sekolah nak bagi pendedahan tntg peperangn psikologi pelajar sekolah, terutama di awal pembukaan sekolah.kebanyakannya mengenai barang2 persediaan sekolah.

1. BEG SEKOLAH
Dari perspektif aku la,beg sekolah melambangkan ke-cool-an, ke-best-an, kepopularan seseorang student. Your bag defines yourself, a little bit.Mungkin ada yg tak kisah pasal benda tu tapi sememangnya kita akan tertarik dgn seseorang berdasarkan first impression nya. Apa lagi dgn orang yg kita tak pernah kenalkan, itu jadi satu attraction utk perkenalan pertama.
so it's like a competition to see who get the coolest bag among peers.
dan sejak zaman dahulu kala aku tak pernah pandai pilih beg,instead of having a cheap but nice bag, aku end up dgn bag yg mahal dan skema. so maybe character trait aku sikit materialistik. walaupun sebenarnya aku just tak ada masa nak jelajah banyak kedai & beli saja kat tmpat yg ada sgt sedikit pilihan.

aku lupa rupa beg sekolah terakhir aku tapi aku ingat beg converse syuhada yang cun tu. we did'nt have a good relationship ey incik beg.

2. PENCIL BOX
Bagi kaum perempuan, apa yg aku tengok dorang...erk,KAMI suka beli pensel box yg besar & penuhkan dgn mcm2 bnda. Kalkulator,stapler,cellotape kecik...huh macam2 la. mmg blh survive kalau tercampak kat pulau terbiar. so perempuan ni lebih complete & terancang.
tapi lelaki pula simple je hidup dgn 2 batang pen yg kadang2 dpt free dari koperasi sekolah.& kalau cikgu sejarah anda tak suruh tanda jawapan pada latihan memang takde maknanya la dorang nak beli pen warna merah.
i used to love Pooh pencil box.sekarang pun minat cuma berkira skit bila bnda2 tu kena beli pakai duit sendiri. bak kata farah "kena save budget.ptptn tu bukan pemurah sangat".

3. BUKU NOTA
I LLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOVVVVVVVVVVVVVEEEEEEEEEEEEEE note book and had gone crazy with notebook at Popular especially. dari zaman sek rendah suka beli note book utk wat buku lagu, buku biodata, buku conteng2 (tulis cerita ciplak novel and filem, in my own way). Paling aku suka ada sorang classmate aku dapat note book Levi's yang damn sgt cun tapi tak tahu macam mana nak dapat. & bila ada aktiviti sekolah atau pameran pendidikan universiti, ramailah yg berebut nak ambik pen percuma & note book kalau ada.

4. MECHANICAL PENCIL
Dulu masa sek rendah kalau ada pencil shaker tu kira cool gila & ramailah tangan2 gatal yg nak pinjam then tak pulang2.it used to be a trend & tiap kali pegi koop mesti tengok pencil picit (my society used to call it like that) terbaru. & mula la kumpul byk2 fancy pensel picit sampai tak pegi rehat semata nak beli pensel tu.

5. BUKU RUJUKAN
last but not least, bagi yg semangat berkobar nak mula tahun baru beli buku rujukan & latihan byk2.yg kebanyakkannya pada akhirnya terbiar tak usik. yelah, sbnrnya latihan kat sekolah tu dh banyak gila so sapa yg rajin & istiqamah saja boleh buat latihan tambahan berganda2.
hari tu pg popular & lihat sorg bdk ni mcm excited je amik buku rujukan yg covernya dah semakin cun2 hampir utk stiap subjek (& aku kena tunggu 6 minit beratur kat belakang dia).owh.. i used to be like that tapi nasib baik dulu xde popular. aku beli sikit2 sbb kdai buku biasa x byk pilihan.

Material bukan kayu ukur utk pendidikan yg kita dapat. It is more precious than that, yg boleh bimbing kita dunia akhirat. tapi material kat atas tu still something yg buatkan zaman persekolahn sgt unik dan best. even sama je kat uni or tmpat keje tapi it doesn't have sentimen value like schooldays.






No comments:

Post a Comment